Nederlanders besteden minder tijd aan sociale media als Facebook en WhatsApp, concludeert marktonderzoeker Multiscope op basis van een enquête onder 3.600 volwassen Nederlanders. In het afgelopen jaar besteedden Nederlanders gemiddeld 79 minuten per dag aan sociale media; in 2017 was dat nog 83 minuten.

De meeste tijd gaat zitten in apps van Facebook. De sociale media Facebook en WhatsApp zijn goed voor bijna twee derde van het Nederlandse socialemediagebruik. De apps worden gevolgd door Instagram (8 procent).

Mensen besteden ten opzichte van 2017 gemiddeld vijf minuten per dag minder aan Facebook en vier minuten minder aan WhatsApp. Het Instagram-gebruik is juist met gemiddeld twee minuten per dag gestegen.

Multiscope denkt dat het socialemediagebruik van Nederlanders verder zal afnemen. Uit het onderzoek blijkt dat ruim een kwart van de Facebook-gebruikers verwacht die dienst over een jaar minder vaak (26 procent) of helemaal niet meer (3 procent) te gebruiken. Bij diensten als Facebook Messenger, Snapchat en Twitter wordt ook een daling verwacht.

WhatsApp en Instagram lijken de uitzonderingen. Nederlanders verwachten de berichten- en fotodienst in de toekomst juist vaker te gaan gebruiken.