Facebook verwerkt vooralsnog geen augmented reality (AR) in zijn eerste slimme bril, meldt persbureau Bloomberg maandag. Ook ontbreken bij de eerste versie glazen die ook als kleine schermen dienen. De bril, die volgens de nieuwssite op zijn vroegst in 2021 op de markt komt, zal daarmee meer lijken op de Spectacles-zonnebril van concurrent Snap.

Met augmented reality kan een virtuele laag over de werkelijkheid worden gelegd. Op die manier zouden dragers op hun glazen bijvoorbeeld kunnen zien door wie zij gebeld worden of welke route zij moeten afleggen.

In september werd bekend dat Facebook een slimme bril ontwikkelt. Volgens CNBC News werkt Facebook daarvoor samen met het bedrijf achter brillenmerk Ray-Ban. De Amerikaanse nieuwszender sprak wel van glazen die ook als scherm dienen, maar noemde daarbij het jaartal 2023.

Ook Apple zou werken aan zijn eigen slimme bril, die wel moet zijn voorzien van toepassingen voor augmented reality. De AR-bril zou in 2020 op de markt moeten komen, voorspelde Bloomberg twee jaar geleden.

Snap, dat met zijn sociale medium Snapchat door middel van lenzen inzet op augmented reality, bracht zijn eerste Spectacles-bril in 2016 op de markt. De zonnebril is voorzien van een cameralens om korte video's op te nemen.

Andere techbedrijven werken ook aan de technologie, die door sommigen wordt gezien als het vervolg op smartphones. Google bracht in 2013 zijn Google Glass op de markt. Ook Microsoft heeft zijn eigen slimme bril ontwikkeld: de HoloLens. Beide producten worden momenteel alleen gebruikt voor de zakelijke markt.