YouTube gaat het verificatiesysteem van zijn videoplatform aanpassen. Kanalen met minimaal 100.000 abonnees komen niet langer automatisch in aanmerking voor de verificatiestatus, maakt het bedrijf donderdag bekend op zijn blog.

In plaats van de grootte van het kanaal, gaat YouTube meer nadruk leggen op authenticiteit van de persoon achter het kanaal. Het aangepaste beleid treedt eind oktober in werking.

Dat betekent dat YouTube-accounts die daadwerkelijk van de betreffende artiest, kunstenaar, bedrijf, beroemdheid of ander publiek figuur zijn, geverifieerd worden om duidelijk te maken dat het daadwerkelijk om die persoon gaat. Ook kanalen met minder dan 100.000 abonnees komen daarvoor in aanmerking.

Daarnaast wordt het uiterlijk van de verificatiebadge aangepast. In plaats van een vinkje of muzieknoot, wordt de naam van een geverifieerd account voorzien van een grijze markeringsbalk achter de accountnaam.

Het videoplatform, onderdeel van Google, schrijft de aanpassing te hebben gedaan omdat gebruikers van het platform het vinkje ervoeren als een officiële onderschrijving door YouTube.

De aanpassing betekent dat YouTube-kanalen die niet langer aan de eisen voor verificatie voldoen, deze status kunnen verliezen. Eigenaren van die kanalen worden daar in dat geval over geïnformeerd.