Google gaat zijn algoritmes aanpassen zodat het originele bericht rondom een nieuwsgebeurtenis voortaan hoger in de resultaten eindigt. Daarmee wil Google gebruikers inzicht geven in waar het nieuws vandaan komt.

Voorheen toonde Google het laatste nieuws dat de meeste context bood om gebruikers optimaal te voorzien. Door de grote hoeveelheden artikelen die andere media plaatsen na het bericht dat het nieuws als eerste bracht, is het originele artikel echter niet altijd direct vindbaar voor de gebruiker. Daar wil Google nu verandering in aanbrengen door zowel het originele bericht als artikelen met extra context te tonen.

De aanpassing van het artikel vindt plaats door het beoordelingssysteem van nieuwsartikelen aan te passen. Bij Google beoordeelt een team van duizenden mensen wereldwijd de kwaliteit en betrouwbaarheid van een nieuwsartikel.

In de nieuwe richtlijn staat dat beoordelaars een artikel als van "zeer hoge kwaliteit" moeten beoordelen als het om nieuws gaat dat "informatie biedt die anders niet bekend was geworden". Een algoritme bepaalt vervolgens hoe hoog een artikel komt te staan, maar door de hoge beoordeling van het originele stuk, zou deze automatisch hoger moeten eindigen en langer zichtbaar blijven.

Google onderstreept de vaardigheden, tijd en moeite die vereist zijn voor originele journalistieke stukken en noemt het als een van de redenen voor de wijziging. Door de aanpassing zou het medium van het originele artikel daarnaast kunnen profiteren van meer zichtbaarheid van het stuk in Google.