YouTube en moederbedrijf Google moeten een recordboete van 170 miljoen dollar (ruim 153 miljoen euro) betalen als onderdeel van een schikking met de Amerikaanse handelswaakhond FTC. De videowebsite werd aangeklaagd vanwege het verzamelen van persoonlijke data van kinderen.

YouTube zou de Children's Online Privacy Protection Act (COPPA) hebben overtreden, een Amerikaanse wet die reguleert welke persoonlijke data van kinderen van onder de dertien jaar verzameld mogen worden. De wet schrijft voor dat toestemming van een ouder of voogd vereist is voordat dergelijke data verzameld mogen worden. Desondanks plaatste YouTube cookies die het onlinegedrag van de gebruiker, in dit geval kinderen, volgen.

De FTC zegt dat YouTube zijn populariteit onder kinderen kenbaar maakte aan bedrijven. YouTube ontkent echter dat volgens de wet delen van het platform gericht zijn op kinderen. YouTube zegt dat de videosite is gericht op volwassenen: het bedrijf heeft een aparte op kinderen gerichte app.

Op YouTube kunnen Google-gebruikers en bedrijven een kanaal aanmaken waarop ze video's plaatsen. De klacht stelde dat YouTube ervan op de hoogte was dat er verschillende kanalen bestaan die specifiek gericht zijn op kinderen. Toch toonde YouTube gerichte advertenties bij video's voor kinderen. Daarmee zou het bedrijf volgens de aanklacht miljoenen dollars hebben verdiend.

YouTube past advertentiebeleid aan

Als onderdeel van de schikking moet YouTube een systeem opzetten waarin de beheerders van kanalen aangeven dat het om content gericht op kinderen gaat, zodat YouTube vervolgens in lijn met de COPPA kan handelen. Daarnaast moet YouTube gebruikers op de hoogte stellen over dataverzameling en toestemming van een ouder of voogd vragen voordat persoonlijke gegevens van kinderen verzameld mogen worden.

YouTube heeft in reactie op de schikking bekendgemaakt het beleid omtrent advertenties bij kindervideo's te veranderen. Het bedrijf gaat data van iedereen die kindervideo's kijkt behandelen alsof het daadwerkelijk om data van kinderen gaat, ongeacht de leeftijd van de gebruiker. Daarmee beperkt het bedrijf dataverzameling tot het hoognodige voor het functioneren van de site.

Verder stopt YouTube volledig met gerichte advertenties bij deze video's. Ook zullen enkele andere functies worden uitgeschakeld, zoals meldingen en reacties.

Technologie herkent video's over speelgoed

Makers van video's moeten voortaan aangeven of het om video's gericht op kinderen gaat. Daarnaast zal YouTube zelflerende technologie inzetten om video's die duidelijk op kinderen gericht zijn te identificeren, zoals video's over speelgoed en spelletjes.

Het bedrijf stelt een overgangsperiode van vier maanden in om makers de kans te geven zich aan te passen aan het nieuwe beleid. YouTube zet een fonds van 100 miljoen dollar op om te investeren in originele content voor kinderen op YouTube.

Een woordvoerder van Google Nederland laat woensdag aan NU.nl weten naast het aangepaste beleid geen aanvullende reactie te hebben op de schikking met de FTC.