Spotify heeft in Nederland 2,9 miljoen betalende gebruikers, blijkt uit onderzoek van Multiscope op basis van een steekproef.

Het gaat volgens Multiscope om een stijging van 33 procent ten opzichte van 2017, toen de eerste versie van het Smart Media Monitor-onderzoek werd gepubliceerd.

In Nederland zijn Spotify en YouTube de populairste muziekdiensten. Van alle Nederlanders van achttien jaar en ouder gebruiken ongeveer 5,2 miljoen mensen deze diensten om muziek af te spelen. Beide worden door 39 procent van de volwassen Nederlanders gebruikt. Op afstand volgen iTunes (7 procent), SoundCloud (4 procent) en Google Play Music (3 procent).

Van alle tijd die in Nederland wordt besteed aan muziekdiensten, gaat 56 procent naar Spotify. YouTube volgt met 27 procent.

Multiscope schrijft dat de markt voor muziekdiensten verzadigd lijkt. "De aanwas van gebruikers vlakt af en de tijd van dubbele groeicijfers ligt duidelijk achter ons." Van de Nederlanders zonder Spotify zegt nog 7 procent interesse te hebben om het in de toekomst te gebruiken.