Het Openbaar Ministerie (OM) doet samen met de opsporingsdienst van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) onderzoek naar het hacken van rijtijds- en rijsnelheidsmeters in vrachtwagens, maakt de openbaar aanklager vrijdag bekend. Ook in België loopt een onderzoek.

De afgelopen weken heeft de ILT tientallen vrachtwagens gecontroleerd op het gebruik van gemanipuleerde soft- en hardware. Door de tachografen te hacken, zou de tijdsregistratie volledig uitgeschakeld kunnen worden. Ook zijn vier verdachten aangehouden.

In Nederland gaat het om twee verdachten uit Noord-Holland en Zeeland. Zij zouden de gehackte rijtijdsmeters in voertuigen installeren. Daarnaast zijn twee personen uit Zeeland die ervan verdacht worden de gehackte tachografen te hebben afgenomen verhoord.

De rijtijds- en rijsnelheidsmeters zijn in vrachtwagens geïnstalleerd om te kunnen controleren of chauffeurs van transportbedrijven zich aan de regels houden. Een chauffeur mag bijvoorbeeld niet langer dan 4,5 uur rijden zonder een pauze te nemen.

Door de regels omtrent rij- en rusttijden te omzeilen, proberen transportbedrijven of chauffeurs op oneerlijke wijze de concurrentie af te troeven. Chauffeurs die de regels overtreden, kunnen gevaarlijke situaties op de weg veroorzaken; zo zijn oververmoeide chauffeurs minder alert en hebben ze meer tijd nodig om op verkeerssituaties te reageren.

Dat de tachografen gemanipuleerd worden om onder rij- en rusttijden uit te komen, is niet nieuw. De ILT neemt al enkele jaren fraude rond de meters waar. In februari meldde de toezichthouder moeite te hebben met het controleren op deze vormen van fraude.