Facebook past zijn advertentiebeleid aan, waardoor het voortaan toegestaan is om reclame waarin ziekenhuisslangen zichtbaar zijn te tonen. De beslissing volgt na een intern onderzoek naar de vermeende vooringenomenheid tegen conservatieven, meldt de Amerikaanse nieuwssite Axios.

De relatief kleine aanpassingen van het beleid moeten er onder meer voor zorgen dat antiabortusorganisaties advertenties kunnen laten zien met te vroeg geboren baby's die met behulp van bijvoorbeeld een zuurstof- of voedingsslang worden geholpen.

Daarnaast merkt Facebook op dat de medische hulpmiddelen ook gebruikt kunnen worden bij advertenties omtrent kankeronderzoek, humanitaire hulp of de ouderenzorg.

Advertenties met ziekenhuisslangen zijn nog steeds verboden als in de afbeelding ook zichtbare verwondingen te zien zijn, of als op de foto te zien is dat iemand zichtbaar pijn lijdt of stress ervaart.

Het interne onderzoek naar conservatieve vooringenomenheid bij Facebook volgt na kritiek uit de Amerikaanse politiek, die ook op andere sociale media gericht is. Critici stellen onder meer dat de algoritmes, het advertentiebeleid en het personeelsbeleid van techbedrijven met een liberale blik worden ontworpen of uitgevoerd.

Het beleid omtrent ziekenhuisslangen is een concrete maatregel om tegemoet te komen aan kritiek van conservatieven. Facebook zegt dat het bedrijf zijn positie de komende maanden blijft laten onderzoeken.