Gebruikers die op datingsites zijn misleid met nepprofielen krijgen hun geld terug. De compensatie komt voort uit een afspraak van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) met The Right Link, het bedrijf achter deze websites. Het bedrijf heeft 9 miljoen euro uitgetrokken voor de compensatie.

De datingssites, zoals matchprofielen.nl en flirten.nl, maakten gebruik van nepprofielen en chatoperators die zich voordeden als de persoon op het profiel en de gebruikers tot langdurige gesprekken verleidden. Gebruikers waren er niet van op de hoogte dat het om nepprofielen ging.

Medewerkers van het bedrijf kregen de opdracht gebruikers zo lang mogelijk aan de praat te houden. Doordat de gebruiker per bericht betaalt, waren zij soms tot duizenden euro's kwijt aan gesprekken zonder dat het ooit tot een ontmoeting kwam.

Omdat de datingsites niet duidelijk maakten dat het om nepprofielen ging, is hier sprake van misleiding. Zo'n 37.000 gedupeerden krijgen daarom financiële compensatie.

Het bedrijf achter de websites heeft tevens toegezegd om gebruikers in de toekomst duidelijker te informeren. "Dat is belangrijk voor het vertrouwen van consumenten in de online wereld", aldus Cateautje Hijmans van den Bergh, bestuurslid van ACM.

De misleiding kwam aan het licht na meldingen bij ConsuWijzer en berichten van de NOS. De ACM deed in de periode van juli 2016 tot april 2018 onderzoek naar zeventien websites van het bedrijf en deed onder meer invallen bij de bedrijven achter deze sites.