Facebook gaat duidelijker aangeven dat WhatsApp en Instagram onderdeel van het bedrijf zijn. De apps krijgen daarom een extra label in de naam, schrijft The Information.

Instagram zal in de toekomst 'Instagram van Facebook' gaan heten en de naam van WhatsApp wordt aangepast naar 'WhatsApp van Facebook'. De verandering zou vooralsnog alleen in de appwinkels worden doorgevoerd, na de installatie wordt de toevoeging 'van Facebook' achterwege gelaten.

Een woordvoerder van Facebook zegt dat het bedrijf "duidelijker wil maken welke producten en diensten bij Facebook horen". VR-platform Oculus en de zakelijke dienst Workplace maken al gebruik van de toevoeging.

WhatsApp en Instagram zijn al jaren onderdeel van Facebook, maar kregen tot nu toe geen Facebook-label. Wel heeft het bedrijf steeds meer een vinger in de pap gekregen. Sinds de overnames zijn de oprichters van de apps vertrokken en werden hun plaatsen ingenomen door topmensen van Facebook.

De reguliere Facebook-app is bij jongeren inmiddels een stuk minder populair dan WhatsApp en Instagram, waarmee het bedrijf wereldwijd zo'n 2,5 miljard mensen bereikt.

Vrijdag werd bekend dat de Amerikaanse handelswaakhond onderzoekt of Facebook in het verleden concurrentie wegkocht door overnames te doen. Naast het opkopen van WhatsApp en Instagram probeerde het bedrijf naar verluidt Snapchat en Twitter over te nemen, wat mislukte.