De Consumentenbond is een bodemprocedure gestart tegen Philips, omdat het bedrijf jarenlang afspraken maakte over de prijzen van televisies en computerschermen. Met de zaak wil de consumentenorganisatie ervoor zorgen dat gedupeerde klanten worden gecompenseerd.

Philips kreeg in 2012 een boete van 509 miljoen euro voor het maken van de prijsafspraken. Tussen 1996 en 2006 zou het elektronicabedrijf samen met onder meer Samsung, Toshiba en LG hebben vastgelegd wat een monitor of televisie moest kosten.

Volgens de Consumentenbond zijn gedupeerde klanten sindsdien nooit gecompenseerd. De organisatie heeft eerder geprobeerd een overeenkomst met Philips te bereiken. Omdat dit niet is gelukt, neemt de organisatie nu juridische stappen.

Bij de zaak wordt gestreefd naar een vergoeding op basis van wat een consument heeft betaald voor een televisie of beeldscherm. De Consumentenbond stelt dat klanten gemiddeld 10 procent te veel hebben betaald en dat dit bedrag vergoed moet worden. Bij een monitor van 250 euro zou dan 25 euro uitgekeerd worden.

De Consumentenbond wil dat Philips aansprakelijk wordt gesteld voor de volledige schade. Momenteel kan geen schadevergoeding worden geëist, omdat consumenten te veel hebben betaald vóór de invoering van de wet die bedrijven verplicht klanten te compenseren.