De Amerikaanse handelswaakhond Federal Trade Commission (FTC) klaagt de Amerikaanse tak van databedrijf Cambridge Analytica aan. De autoriteit verwijt het bedrijf misleiding rond het Facebook-schandaal waarbij op grote schaal informatie van Facebook-gebruikers werd verzameld, zonder dat zij daarvan op de hoogte werden gebracht.

De stap werd bekendgemaakt op het moment dat de FTC een boete van 5 miljard dollar oplegde aan Facebook vanwege privacyschendingen.

Het Facebook-schandaal met Cambridge Analytica kwam in 2018 groot in het nieuws toen bleek dat de persoonlijke informatie van miljoenen Facebook-gebruikers in handen was gekomen van het databedrijf.

Dat gebeurde via een Facebook-quiz van onderzoeker Aleksandr Kogan. Via zijn app werd niet alleen Facebook-informatie van deelnemers verzameld, maar ook van hun Facebook-vrienden.

Op die manier is informatie van minstens 50 miljoen mensen verzameld, terwijl de app slechts door ongeveer 260.000 mensen was gebruikt. Facebook had die mogelijkheid om op deze manier data van vrienden te verzamelen bewust gebouwd als onderdeel van zijn sociale medium, tot het de functie in april 2015 afsloot.

Cambridge Analytica gebruikte de persoonlijke informatie van Facebook-gebruikers vervolgens om psychologische profielen van Amerikaanse burgers op te stellen, met als doel om deze in te zetten voor de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2016.

De FTC stelt dat Kogan en Cambridge Analytica mensen hebben misleid door te stellen dat informatie van Facebook-gebruikers niet zou kunnen leiden tot de identificatie van personen. Volgens de Amerikaanse handelswaakhond konden echter minstens 30 miljoen Amerikanen aan de hand van de data geïdentificeerd worden.

Schikking met hoofdrolspelers Cambridge Analytica-schandaal

De FTC maakt ook bekend een schikking te hebben getroffen met appontwikkelaar Kogan en met Alexander Nix, de voormalig directeur van Cambridge Analytica.

De twee hoofdrolspelers in het Cambridge Analytica-schandaal hebben ingestemd om alle persoonlijke data die zij hebben verzameld te vernietigen. Daarnaast mogen zij geen misleidende uitspraken doen over de praktijken rond het schandaal.

Als gevolg van het Cambridge Analytica-schandaal vroeg het bedrijf in mei 2018 faillissement aan omdat het naar eigen zeggen klanten verloor als gevolg van de negatieve publiciteit.