Facebook vreesde dat de groeiende populariteit van Instagram en WhatsApp het gebruik van zijn oorspronkelijke apps Facebook en Messenger zou kannibaliseren. Dat schrijft de zakensite The Information op basis van resultaten van intern onderzoek bij Facebook uit oktober 2018.

Een Facebook-datawetenschapper waarschuwde directeur Mark Zuckerberg in oktober dat toenemend gebruik van Instagram en WhatsApp tot een moeilijk te bestrijden neerwaartse spiraal voor het sociale medium Facebook kan leiden, aldus The Information. Dit gevaar zou volgens de onderzoeker Facebooks grootste zorg moeten zijn.

De sociale media Facebook en Messenger concurreren tot op zekere hoogte met respectievelijk Instagram en WhatsApp, ook al zijn de vier apps onderdeel van hetzelfde moederbedrijf.

Zo is WhatsApp in West-Europa volgens het onderzoek stukken populairder dan Messenger, maar geldt het omgekeerde voor Noord-Amerika. De invloed die de apps op elkaar hebben, zou blijken uit onder meer het interne onderzoek dat concludeerde dat de introductie van WhatsApp Status ertoe leidde dat er minder afbeeldingen via Messenger werden gedeeld.

Facebook nam Instagram en WhatsApp in respectievelijk 2012 en 2014 over. In 2011 bracht Facebook zijn chatdienst uit als een aparte Messenger-app voor iOS en Android.

Facebook wil vier chatdiensten integreren

Facebook is van plan om de chatdiensten van Facebook, Messenger, Instagram en WhatsApp met elkaar te integreren. Op die manier zouden gebruikers van de vier sociale media tussen de verschillende platforms berichten naar elkaar kunnen sturen.

De vier apps worden momenteel door ruim 2,5 miljard mensen wereldwijd gebruikt. De sociale media van het bedrijf bereiken in totaal 85,4 procent van de wereldbevolking met toegang tot internet. In Nederland bereiken Facebook, Instagram en WhatsApp samen 94 procent van de bevolking van vijftien jaar of ouder.

Uit het interne Facebook-onderzoek blijkt verder dat minder activiteit op een app, zoals Facebook, gecompenseerd werd met meer activiteit op een andere app, zoals Instagram. De activiteit op Facebooks sociale media groeide op die manier uiteindelijk alsnog, ook al werden individuele platformen door sommige gebruikers minder gebruikt.

Facebook reageerde tegenover The Information niet op het verzoek om commentaar.