De advertenties die gebruikers in Firefox te zien krijgen, zijn een experiment. Volgens maker Mozilla worden er geen gebruikersdata met adverteerders gedeeld.

Dat heeft Mozilla dinsdag laten weten aan Venturebeat. Sommige gebruikers van Firefox kregen vorige week plotseling advertenties te zien als zij een nieuw tabblad wilden openen. Daarop kwam veel kritiek van gebruikers.

Mozilla reageert nu op de ophef. "In dit geval ging het om een experiment om meerwaarde voor Firefox-gebruikers te creëren", zegt een woordvoerder. Het ging om een bericht van Booking.com waarbij Firefox-gebruikers korting kregen op een hotelovernachting. "Het ging hier niet om een betaalde plaatsing of een advertentie, maar om een manier om gebruikers te bedanken dat zij Firefox gebruiken."

Volgens Mozilla kregen alleen Amerikaanse gebruikers de advertentie te zien. Het experiment duurde in totaal vijf dagen.

Mozilla is in het verleden vaak kritisch geweest over advertenties op websites en introduceerde mogelijkheden om die makkelijker te kunnen blokkeren. Overigens zijn de desbetreffende advertenties wel uit te zetten in de instellingen.