Een eigenaar van de Facebook-pagina 'Zwarte Piet Fan' verwijderde de pagina, nadat hij op de hoogte werd gebracht van berichten die nepnieuws bevatten.

De Facebook-pagina werd in oktober in een artikel van NU.nl aangehaald. Daarin stond hoe nepnieuws werd ingezet om de zwartepietendiscussie te beïnvloeden. Een van de eigenaren van de pagina 'Zwarte Piet Fan' claimt niet op de hoogte te zijn geweest van nepnieuwsberichten op zijn pagina.

"Ik ben misschien naïef geweest", zegt hij tegen Brandpunt+. Het gaat om het bedrijfje JSR-Media, dat door drie studenten wordt gerund. Nadat het artikel op NU.nl verscheen, haalde het bedrijf de pagina offline. "Toen dacht ik: ho, hier wil ik niets mee te maken hebben", zegt een van de eigenaren.

JSR-Media kocht de pagina van een 46-jarige man uit Wageningen. Volgens Brandpunt+ runde hij jarenlang een nepnieuwsimperium waarmee hij miljoenen Facebook-gebruikers bereikte. Door het verspreiden van nepnieuws op verschillende pagina's, zou hij duizenden euro's hebben verdiend.

Met provocerende berichten zorgde de man dat zijn pagina's  "likes" binnenhaalden. Daarna verkocht hij de pagina's aan anderen voor een bedrag tussen de 250 en 1.000 euro. De nieuwe eigenaar kon er daarna geld aan verdienen door advertenties te plaatsen.

Facebook treedt op tegen nepnieuws

JSR-Media betaalde 1.000 euro voor Zwarte Piet Fan, een pagina die 55.000 Facebook-gebruikers bereikte. Een van de eigenaren zegt bij aankoop van zo'n pagina "alleen te kijken naar de doelgroep, niet naar de content".

Na de berichtgeving van Brandpunt+ heeft de man uit Wageningen al zijn pagina's met nepnieuws offline gehaald.

Facebook werkt al een tijd aan de bestrijding van nepnieuws. Zo worden deze artikelen lager in de nieuwsfeed geplaatst zodat verspreiding wordt verminderd. Daarnaast worden gerelateerde berichten verwijderd als ze niet binnen de gedragsregels of het advertentiebeleid van Facebook passen.