De levering van smartwatches groeide het afgelopen jaar met bijna 67 procent in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder.

Er werden in het afgelopen kwartaal zo'n tien miljoen smartwatches verscheept, schrijft onderzoeksbureau Strategy Analytics. Een jaar eerder lag dat aantal op zes miljoen stuks. Fabrikanten maken cijfers over geleverde smartwatches doorgaans niet zelf beschikbaar.

Apple heeft met 45 procent nog steeds het grootste marktaandeel in handen, hoewel dat aandeel wel terugliep. In het derde kwartaal van 2017 had het bedrijf nog een marktaandeel van 60 procent. Het bedrijf bracht recent de Apple Watch Series 4 uit.

Wel verscheepte Apple meer smartwatches in de afgelopen drie maanden, namelijk 4,5 miljoen stuks tegenover 3,6 miljoen een jaar eerder. Dat het marktaandeel van Apple terugliep, kwam vooral door concurrentie van Fitbit en Samsung. Fitbit nam de tweede plaats in achter Apple, met 1,5 miljoen verscheepte smartwatches en een marktaandeel van 15 procent.

Samsung heeft een marktaandeel van 11 procent en verscheepte het afgelopen kwartaal 1,1 miljoen smartwatches. De nieuwe Galaxy Watch verkoopt volgens Strategy Analytics "redelijk goed", vanwege hardwareverbeteringen en "agressieve marketing".

Op de vierde plek staat Garmin met 8 procent en 800.000 geleverde exemplaren. De vijfde plek wordt ingenomen door de categorie "overige smartwatches". In het onderzoek werden geen fitnesstrackers en andere wearables meegerekend.