WhatsApp krijgt definitief reclame in Status, de verhaalfunctie die lijkt op Stories van Instagram.

De advertenties in Status wordt het "primaire verdienmodel" van WhatsApp, zegt topman Chris Daniels tegen Indiase media, waaronder NDTV. "Het is voor bedrijven een kans om mensen via WhatsApp te bereiken."

Het is niet bekend wanneer de reclame voor het eerst aan de Status-functie wordt toegevoegd. Ook is onduidelijk of de advertenties nog ergens anders in de app zullen verschijnen.

WhatsApp-moederbedrijf Facebook wil geld gaan verdienen aan de chatapp. De oprichters van WhatsApp, Jan Koum en Brian Acton, zijn inmiddels bij Facebook vertrokken. Van Acton is bekend dat hij zich niet kon vinden in Facebooks beleid om te gaan verdienen aan gerichte advertenties.

In 2014 werd WhatsApp door Facebook overgenomen voor 19 miljard dollar. Destijds beloofde Koum dat er voor gebruikers niets zou veranderen en dat er geen reclame in de app zou komen.

In de begintijd van WhatsApp vroeg de dienst sommige gebruikers overigens wel om 1 euro per jaar te betalen voor de app. Later werd de app volledig gratis voor iedereen. Inmiddels telt WhatsApp wereldwijd 1,5 miljard gebruikers.