Overheid en bedrijven willen samen optreden tegen helpdeskfraude

Een samenwerking tussen de overheid en private partijen moet ervoor zorgen dat helpdeskfraude wordt tegengegaan.

Dat maakt het Openbaar Ministerie (OM) bekend

Naast het OM zijn ook de politie en bedrijven als Microsoft, KPN, VodafoneZiggo en ING bij de samenwerking betrokken. Gezamenlijk gaan ze technische en financiële maatregelen nemen om oplichtingspraktijken te verstoren en zoveel mogelijk te voorkomen.

Woensdag hebben de partijen die meedoen een intentieverklaring getekend. De overheidspartijen hopen oplichting en fraude lastiger te maken door samen te werken met private bedrijven. Specifieke plannen en afspraken zijn overigens nog niet gemaakt.

Verdacht

Er zijn wel ideeën. "Als we tijdens een onderzoek verdachte geldstromen zien, kunnen banken herkennen dat er rare transacties plaatsvinden naar ongewone ontvangers", noemt de Rotterdamse korpschef Frank Paauw als voorbeeld. "In landen die niet normaal zijn voor een oma uit Katendrecht."

Volgens Martin Vliem, die verantwoordelijk is voor digitale veiligheid bij Microsoft Nederland, is de beste aanpak om meteen op te hangen. "We bellen je nooit ongevraagd."

Aangifte

In 2017 deden in Nederland bijna tweeduizend mensen aangifte bij de politie van helpdeskfraudeurs. Zij bellen bijvoorbeeld vanuit landen als India om zich voor te doen als medewerkers van grote bedrijven, zoals Microsoft.

Vervolgens proberen ze toegang te krijgen tot de computer van een slachtoffer om diegene te bestelen. Gedupeerden raakten op die manier vorig jaar in totaal bijna 6 miljoen euro kwijt.

Naast telefoontjes vanuit het buitenland zijn er ook andere vormen van oplichting. Zo kunnen kwaadwillenden een Java-popup tevoorschijn laten komen, waarin melding van een niet-actief virus wordt gemaakt. Slachtoffers worden vervolgens naar een nep-klantenservice geleid.

Tip de redactie