Techbedrijven gaan code tegen nepnieuws opstellen

Sociale netwerken als Twitter en Facebook zijn bereid om afspraken te maken over het stoppen van desinformatie en nepnieuws op hun kanalen.

Een expertgroep van de Europese Commissie stelt daarvoor een code op. Onder meer Google, Facebook en Twitter zijn hierin vertegenwoordigd.

Sociale platforms moeten hun gebruikers duidelijker uitleggen hoe de algoritmes werken die bepalen welke nieuwsberichten ze te zien krijgen. Daarnaast moeten maatregelen worden getroffen om betrouwbaar nieuws beter zichtbaar te maken.

Madeleine de Cock Buning heeft de leiding over de expertgroep. Zij noemt de code "een grote stap voorwaarts en een robuust startpunt". Volgens haar moet censuur "tegen alle prijs worden voorkomen."

Zondag stelde ze al dat de EU geen lijsten met verspreiders van nepnieuws moet aanleggen. Overheden zouden daar namelijk misbruik van kunnen maken.

De aanbevelingen van de deskundigen zijn maandag aangeboden aan de Europese Commissie, die in het voorjaar met een voorstel komt.

Lees meer over:
Tip de redactie