Facebook gaat gebruikers meer inzicht geven van wie advertenties afkomstig zijn en of ze onderdeel uitmaken van een bepaalde doelgroep.

Dat maakte het sociale netwerk vrijdag in een blogpost bekend.

Facebook-ceo Mark Zuckerberg kondigde in september al aan stappen te ondernemen om de herkomst van politieke advertenties zichtbaarder te maken. Het bedrijf zet nu uiteen wat er gaat gebeuren. In november start Facebook een test in Canada. Die wordt volgend jaar eerst naar de Verenigde Staten en daarna naar de rest van de wereld uitgerold.

Met de test kunnen gebruikers zien welke advertenties door Facebook-pagina's worden uitgegeven. Ook zijn daarbij de kosten en de doelgroep van de reclame te zien.

Politieke adverteerders moeten hun identiteit en locatie met het nieuwe systeem altijd bevestigen aan Facebook, stelt het bedrijf. Advertenties met een politieke lading worden voortaan als zodanig gelabeld in het nieuwsoverzicht van het netwerk. Gebruikers kunnen zelf doorklikken om te zien wie ervoor heeft betaald.

Russische inmenging

Facebook maakt advertenties transparanter na kritiek over mogelijke Russische inmenging tijdens de Amerikaanse presidentsverkiezingen. Russische accounts op sociale media zouden reclames hebben ingekocht om invloed uit te oefenen op de uitkomst daarvan.

Afgevaardigden van Facebook, Twitter en Google getuigen dinsdag voor het Amerikaanse Senaat over deze kwestie.