Facebook en Twitter getuigen op 1 november voor het Amerikaanse Congres over mogelijke Russische inmenging tijdens de presidentsverkiezingen in 2016.

Dat schreef Recode woensdag. Ook Google is uitgenodigd om gehoord te worden, maar dat bedrijf maakte zijn plannen niet direct bekend.

Tijdens de hoorzitting zullen Facebook en Twitter zich verantwoorden over de mogelijke inmenging van Rusland gedurende de Amerikaanse presidentsverkiezingen. Organisaties uit dat land hebben mogelijk politieke advertenties op de platformen ingekocht, die op specifieke groepen kiezers werden gericht.

Daarmee zou Rusland verdelingen in de Amerikaanse samenleving hebben willen benadrukken en vergroten. In de reclames, die in totaal zo'n 100.000 dollar kostten, werd bijvoorbeeld aandacht gevraagd voor anti-racistische organisaties en het recht om wapens te dragen.

Transparantie

Bloomberg schreef woensdag dat Facebook sinds 2011 niet transparant wil zijn over wie er politieke advertenties inkoopt. Het bedrijf vroe vrijstellingen aan van regels voor het openbaar maken van politieke reclame bij de Federale Verkiezingscommissie. Het zou de vrijheid van meningsuiting kunnen aantasten en "innovatie in de weg zitten".

Op Facebook zouden zo'n 10 miljoen Amerikanen naar de betreffende advertenties hebben gekeken, maakte het bedrijf dinsdag bekend. In 56 procent van de gevallen werd de reclame pas na de verkiezingen gezien.

Maandag overhandigde het sociale netwerk de advertenties aan het Amerikaanse Congres, om te helpen met een onderzoek naar de invloed ervan.