Facebook deelt ruim drieduizend advertenties met onderzoekers van het Amerikaanse Congres. Deze reclames werden door een Russische organisatie gekocht tijdens de presidentsverkiezingen in de VS.

Dat heeft Facebook-CEO Mark Zuckerberg donderdag tijdens een livestream bekendgemaakt.

Facebook gaat drieduizend politieke advertenties delen met onderzoekers van het Congres. Deze reclames zijn gelinkt aan een Russische organisatie die daar zo'n 100.000 dollar aan uitgaf. De advertenties zouden zich hebben gericht op verdeeldheid tussen politieke partijen.

Het bedrijf van Mark Zuckerberg wilde de informatie eerst niet delen, omdat het de privacy van adverteerders zou aantasten. De doorslaggevende factor was dat Facebook wilde helpen "om de integriteit van Amerikaanse verkiezingen te beschermen".

Helemaal reguleren lukt niet, zegt Zuckerberg. "We bekijken niet wat mensen plaatsen voordat ze het plaatsen en ik denk dat de maatschappij dat niet wilt. Vrijheid betekent dat je niet vooraf toestemming hoeft te vragen. Maar als mensen de regels overtreden, moeten ze de consequenties accepteren."

Transparantie

In een video zette Zuckerberg in negen punten uiteen hoe Facebook in het vervolg met dit soort advertenties omgaat. Zo moeten politieke advertenties transparanter getoond worden, zodat gebruikers kunnen zien waar ze vandaan komen en wat voor reclames de adverteerders nog meer hebben.

De Facebook-CEO noemt bemoeienis van buitenaf tijdens verkiezingen "een nieuwe uitdaging in een nieuwe wereld". Volgens Zuckerberg is het nodig dat techbedrijven met elkaar samenwerken om te zorgen dat verkiezingen zo eerlijk mogelijk verlopen.

Problematische content

Na de Amerikaanse presidentsverkiezingen was er kritiek op Facebook. Berichten die nepnieuws en onjuiste informatie bevatten, zouden veel gedeeld zijn en daardoor populair zijn geworden. Critici beweren dat dit invloed kon hebben gehad op de uitslag van de verkiezingen.

In de video van donderdag herhaalde Zuckerberg wat hij na de verkiezingen ook zei, namelijk dat het om slechts een "beetje problematische content" gaat met weinig impact.