De Europese Unie is een nieuw onderzoek begonnen naar reclamepraktijken van Google. Europese functionarissen hebben gesprekken gevoerd met adverteerders over Googles gedrag.

De EU wil weten of het bedrijf zich houdt aan mededingingsregels. De unie zal in een document handelspraktijken van Google benoemen die mogelijk in strijd zijn met de wet, meldt persbureau Bloomberg maandag op basis van anonieme bronnen.

Onderdeel van het onderzoek is de deal die Google met Apple maakte om de zoekmachine van Google als standaard in de iPhone te houden. Google heeft daarvoor 1 miljard dollar betaald.

Kernactiviteit

Reclame is de kernactiviteit van Google. Het grootste deel van de omzet van 74,5 miljard dollar die Google in 2015 behaalde bestond uit reclame-inkomsten.

De Europese Unie heeft de praktijken van Google al langer onder de loep. Zo is er al een onderzoek naar het mobiele besturingssysteem Android.

De autoriteiten bekijken wat voor contracten Google is aangegaan met smartphone- en tabletmakers. Mogelijk zijn fabrikanten gedwongen om Google-apps van tevoren te installeren op de apparaten.

Zoekresultaten

Ook wordt onderzocht of Google de zoekresultaten van de zoekmachine wel op een eerlijke manier toont. Kleine bedrijven menen dat ze in de resultaten bewust lager worden gezet dan die van grotere concurrenten.

Een klacht waarnaar wordt gekeken is ook dat het bedrijf eigen producten hoger in de zoeklijsten zou zetten. De Europese Unie gaat mogelijk ook onderzoek doen naar een belastingdeal met het Verenigd Koninkrijk.