Inmiddels zouden ruim een miljoen Nederlanders Netflix kijken via een betaald Netflix-abonnement.

Dit meldt Telecompaper op basis van een enquête gehouden onder 6.600 Nederlanders, waarbij 7 procent aangaf toegang te hebben tot een betaald Netflix-abonnement. In het vierde kwartaal van 2013 was dit 4 procent.  

Het gaat hierbij niet om het aantal Nederlanders dat zelf zo'n betaald abonnement heeft, enkel om het totale aantal mensen dat hier gebruik van kan maken, waarbij ook partners, kinderen en/of huisgenoten meegeteld worden. Dit bevestigt een woordvoerder van Telecompaper aan NU.nl.

Hoeveel Nederlandse abonnees Netflix precies telt, is niet bekend. Volgens de meest recente kwartaalcijfers van Netflix zijn er 13,8 miljoen betalende leden buiten de Verenigde Staten, maar specifieke aantallen per land werden niet gegeven.

Naamsbekendheid

Volgens Telecompaper valt de toename in gebruik van Netflix samen met een hogere naamsbekendheid van de streamingdienst. 86 procent van de respondenten gaf aan Netflix te kennen, vergeleken met 71 procent een jaar geleden. 

Daarmee loopt Netflix qua naamsbekendheid nog voor op concurrerende dienst Pathé Thuis, waar 82 procent van de respondenten van gehoord heeft. Een jaar geleden was dit 70 procent.

Het gebruik van Pathé Thuis is ten opzichte van het vierde kwartaal van 2013 echter gelijk gebleven: 3 procent van de Nederlanders zou wel eens een film bekijken via de service. Bij Video Unlimited is dit 2 procent. 1 procent zegt een betaald abonnement op Video Unlimited te hebben.

Netflix-apparaten

Bij het kijken van Netflix geven gebruikers de voorkeur aan een laptop: voor 40 procent van de respondenten is dit het primaire apparaat. 37 procent gebruikt het liefst een televisie waarop een ander apparaat is aangesloten, zoals een laptop, spelcomputer of settopbox. 31 procent geeft de voorkeur aan een tablet of smart tv. 

Hoeveel leden en omzet heeft Netflix wereldwijd?