Zeker dertig Amerikaanse bedrijven houden zich vermoedelijk niet aan de privacyafspraken die de data van Europese burgers moeten beschermen.

Dat zegt het Amerikaanse Center for Digital Democracy (CDD) in een klacht ingediend bij de Amerikaanse consumentenwaakhond, de Federal Trade Commission (FTC), meldt Zdnet.

Onder meer Adobe en AOL zouden de persoonlijke informatie van Europeanen "verzamelen, gebruiken en delen zonder dat zij daar van op de hoogte zijn, en zonder hun toestemming".

De Verenigde Staten en de Europese Unie hebben afspraken gemaakt in de zogenoemde International Safe Harbor Principles. Volgens die afspraken mag Europese data worden opgeslagen in de VS, zolang dezelfde regels voor privacy en bescherming van persoonsgegevens gelden als in Europa.

De afspraken, opgesteld in 1995, zijn echter niet bindend, en bedrijven kunnen zich zelf laten certificeren. De bedrijven die door de CDD worden bekritiseerd hebben zo'n certificaat.

"De V.S. blijft falen in het houden van zijn privacybelofte aan Europa", aldus CDD-directeur Jeff Chester. "In plaats van er voor te zorgen dat de V.S. zich houdt aan zijn toezeggingen, blijkt uit ons onderzoek dat er weinig overzicht en handhaving is door de FTC."

Gebrekkig

Na onthullingen van klokkenluider Edward Snowden zijn de afspraken hevig bekritiseerd door onder meer EU-commissaris Viviane Reding (Justitie en mensenrechten), die Safe Harbor na de onthullingen "gebrekkig" noemde.

De Europese Commissie deed daarop dertien aanbevelingen om de afspraken te verbeteren, en verwachtte van de Amerikaanse overheid dat het voor deze zomer met oplossingen zou komen.

Eind juni beloofde de VS de online privacy van Europese burgers op dezelfde manier te zullen behandelen als die van zijn eigen burgers bij online afluisterpraktijken.

Eurocommissaris Reding reageerde destijds terughoudend. "Woorden doen er pas toe als ze in de wet worden gezet", aldus Reding. "Wij wachten op de wetgevende stap."