De Franse multinational Kering, moederbedrijf van onder meer Gucci en Saint Laurent Paris, heeft de Chinese webwinkel Alibaba ervan beschuldigd de verkoop van namaakgoederen in de hand te werken.

Kering spande daarom in juli een rechtszaak aan tegen de Chinese internetgigant, maar trok die later terug, zo meldt de Wall Street Journal maandag. De aanklachten tegen de individuele aannbieders van namaakgoederen gaan wel door.

Volgens het Franse bedrijf maken Alibaba's webwinkels het "willens en wetens mogelijk voor een leger van namakers om hun illegale waren wereldwijd te verkopen", en verdient het bedrijf ook aan die verkoop van namaakgoederen.

De rechtszaak werd echter afgeblazen na wat de bedrijven een "constructieve dialoog" noemen. De rechtzaak zal echter worden hervat wanneer de luxemerken niet tevreden zijn met de voortgang van de besprekingen tussen de Franse multinational en het Chinese internetbedrijf.

Namaakgoederen brengen het internetbedrijf in een lastige positie omdat het een beursgang in New York voorbereidt, en steeds meer inzet op de markt buiten China, waar het veruit het grootste marktaandeel op het gebied van webwinkels in handen heeft.

Cocci

Uit de aanklacht blijkt dat tenminste er tenminste 697 verkopers openlijk namaakgoederen aanbieden op webwinkel Taobao, eigendom van Alibaba. Volgens de aanklacht was Alibaba er van op de hoogte dat de goederen illegaal waren omdat de prijs, materialen en soms ook de omschrijvingen aangaven dat het geen officiële waren betrof.

De webwinkel gaf een aantal van die aanbieders een hogere score op de zoekresultaten, waardoor zij bovenaan sommige zoekopdrachten verschijnen, waaronder zoektermen zoals 'Gucci', aldus de aanklacht. Bovendien werden zoektermen als 'Cocci' en 'Guchi' aangeraden als gerelateerde zoekopdrachten, die volgens Kering bezoekers leiden naar namaakgoederen.

Bestrijding

Alibaba zegt omgerekend zo'n 12 miljoen euro per jaar uit te geven ter bestrijding van het aanbieden van namaakgoederen.

Op webwinkel Taobao, eigendom van Alibaba, waar zo'n 800 miljoen producten op worden aangeboden, worden producten die worden gemarkeerd als nepgoederen sinds mei automatisch verwijderd. Taobao is in 2012 van Amerika's zwarte lijst voor 'louche marktplaatsen' gehaald.