Facebook wil dat er Hollywood-films gemaakt worden voor virtual reality-bril Oculus Rift. Het bedrijf Oculus VR werd onlangs voor 2 miljard dollar door Facebook overgenomen.

Vier anonieme bronnen melden nu aan het doorgaans goed ingelichte The Information dat Facebook gesprekken voert met alle grote filmstudio's en een aantal onafhankelijke regisseurs.

Momenteel is de belangrijkste focus van de Oculus Rift nog videogames. Met de bril op lijkt het voor de gebruiker net alsof hij zich in de virtuele gamewereld begeeft. Kijkt hij of zij rond is alleen maar de spelwereld te zien.

Facebook wil deze nieuwe manier van beleven ook naar films brengen. De gesprekken die gevoerd worden gaan dan ook over het maken van speciale filmcontent voor de Oculus.

Zo zijn er ideeën om een 'Oculus-ervaring' te ontwikkelen als toevoeging op Hollywood-films of om uiteindelijk zelfs hele films naar de Oculus te krijgen.

De Canadese filmmaker James Cameron, bekend van onder meer Titanic en Avater, gaf eerder al aan "erg geïnteresseerd" te zijn in het gebruiken van virtual reality-apparaten bij het maken en bekijken van films. In Nederland werd in april tijdens een filmfestival al een korte film vertoond die met de Oculus Rift-bril bekeken moet worden. 

Hands-on: Heftige ervaring met virtual reality-bril Oculus Rift HD

Bekijk de zeven gekste toepassingen voor de Oculus Rift