Samsung zou meer moeite hebben met het verkopen van grote aantallen tablets dan begin dit jaar werd voorspeld.

Dat meldt Digitimes op basis van bronnen binnen de productieketen.

Begin 2014 werd nog verwacht dat Samsung dit jaar in totaal zo'n 60 miljoen tablets zou verkopen. Die verwachting werd al naar beneden bijgesteld toen Samsung zijn winst afgelopen kwartaal voor het eerst in drie jaar zag dalen.

Volgens Samsung groeien de verkopen in zowel smartphones als tablets niet meer zo snel als voorheen. In de eerste helft van dit jaar zou Samsung bijna 20 miljoen tablets hebben verscheept. Dat is een groei van 16,6 procent ten opzichte van de eerste helft van 2013.

Toch lijkt het er volgens bronnen op dat de voorspelde 60 miljoen tablets niet gehaald zullen worden. Wel heeft Samsung zijn nieuwste high-end tablet, de Galaxy Tab S met amoled-scherm, begin juli op de markt gebracht.

Minder tablets

Grote concurrent Apple merkt ook een groeidaling op de tabletmarkt. Afgelopen kwartaal verkocht Apple voor het tweede kwartaal op rij minder iPads, met 13,3 miljoen verkochte exemplaren in drie maanden tijd. Voor Apple is de verkoop van tablets in de VS en Europa gestagneerd.

Samsung maakt zijn verkoopcijfers per productcategorie niet bekend. Onderzoeksbureau IDC berekende dat Samsung in het eerste kwartaal van dit jaar 11,2 miljoen tablets verkocht, en 8,5 miljoen exemplaren in het tweede kwartaal.

Acht redenen waarom de iPad-verkoop inzakt

Review: Prijzige Galaxy Tab S met prachtig amoled-scherm