Beslist.nl in de clinch met webwinkels over nieuw verdienmodel

Beslist.nl ligt in de clinch met webwinkels als Coolblue, Bol.com en Wehkamp over een nieuw verdienmodel waarbij bovendien een zogeheten tracker moet worden geplaatst op de site van de webwinkel.

Dat vertellen de webwinkels aan NU.nl. Emerce schreef eerder dat Wehkamp zelfs duizenden producten uit protest had verwijderd van Beslist.nl, maar die wijziging had niets met het nieuwe model te maken.

Beslist.nl introduceerde enkele weken geleden een nieuw verdienmodel: webwinkels betalen niet meer voor elke bezoeker die ze uit Beslist.nl binnenkrijgen, maar betalen een hoger bedrag alleen voor de mensen die iets afrekenen.

Daarvoor moeten webwinkels echter wel een zogeheten conversiepixel plaatsen die het verkeer kan volgen. Daarmee krijgt Beslist.nl inzicht in de groei en verkoop van de webwinkels en het gedrag van de klanten. Dat schoot diverse webwinkels in het verkeerde keelgat.

Volgens Beslist.nl wil het de tracker plaatsen om zo te kunnen voldoen aan de wensen van de gebruikers. Nu weet Beslist.nl niet wat er gebeurt nadat een bezoeker doorklikt naar de webwinkel.

Onvrede

Wehkamp vindt het ten eerste kwalijk dat Beslist.nl alle transacties en alle inzichten tot zijn beschikking krijgt en vindt het daarnaast oneerlijk dat Beslist.nl in dit verdienmodel geld krijgt op basis van brutoverkopen. Als een klant iets retourneert moet Wehkamp het geld teruggeven aan de klant, maar Beslist.nl niet aan Wehkamp.

Coolblue en Bol.com, twee andere grote klanten van Beslist.nl, laat vrijdag aan NU.nl weten dat het zal stoppen met Beslist.nl als ze het model doorzetten. Momenteel is echter nog geen enkele grote webwinkel overgezet.

Nick Lenten, marketingdirecteur bij Coolblue, vertelt dat hij nog niets van Beslist gehoord heeft: "Er is geen communicatie, we hebben alles via de media moeten vernemen." Coolblue heeft net als Wehkamp problemen met de conversiepixel, maar vindt ook de commissies die Beslist wil rekenen te hoog. "Wij gaan niet akkoord. Als ze het bij ons willen doorvoeren stoppen wij."

Michel Schaeffer, marketingdirecteur bij Bol.com, voegt daar nog aan toe: "We hebben er nog niet veel over gehoord, maar als ze ons dwingen de conversiepixel te plaatsen zullen wij onze producten weghalen."

Geen dwang

Léon Kramer, operationeel directeur van Beslist.nl, stelt tegenover NU.nl dat er geen sprake van dwang is. "We willen graag iedereen naar het nieuwe model overzetten, maar webwinkels mogen blijven kiezen voor betalen per klik waarbij geen pixel wordt geplaatst."

Voorheen was niet duidelijk dat het oude model beschikbaar zou blijven. Beslist.nl lijkt er overigens wel vanuit te gaan dat iedereen uiteindelijk overstapt. "Elke verandering leidt tot een stukje weerstand, maar daar komen we wel uit. Aan ons de taak om klanten te overtuigen of eventueel een aanpassing te doen", legt Kramer uit.

De vergelijker rolt het model nu eerst uit bij kleinere webwinkels. Volgens Kramer zijn er nog geen klanten weggelopen.

Overleg

"Voordat we bij de grote spelers zijn gaan we uiteraard eerst in overleg en ik weet zeker dat we er dan uitkomen. We willen die natuurlijk als klanten houden", aldus directeur Kees Verpalen eerder tegenover Webwinkelweblog.

Tot nu toe is er volgens de webwinkels nog weinig tot geen contact geweest vanuit Beslist.nl, hoewel Kramer stelt dat er altijd communicatie is.

Tip de redactie