De EU ontwikkelt in samenwerking met een consortium autofabrikanten een systeem waarbij auto’s zich zelfstandig kunnen parkeren.

Volgens de EU moet het systeem in de toekomst in eerste instantie worden ingezet bij vliegvelden en treinstations.

Op die manier moet een combinatie van particulier en openbaar vervoer aantrekkelijker worden voor Europeanen. De EU legt uit dat chauffeurs hun auto dankzij het systeem straks voor een vliegveld of station kunnen achterlaten, waarna de wagen zelfstandig naar een parkeerplaats rijdt.

Automatisch opladen

Voor de EU werken wetenschappers van universiteiten in Duitsland, Italië, het Verenigd Koninkrijk en Zwitserland samen met het V-Charge-consortium. Autofabrikant Volkswagen en technologieconcern Bosch zijn ook aangesloten bij dat consortium.

V-Charge wil er voor zorgen dat auto’s niet alleen zelfstandig naar een parkeerplaats rijden, maar daar ook met grote precisie parkeren. Dat is vooral belangrijk voor elektrische auto’s, aangezien die tot op de centimeter nauwkeurig naast een laadpunt moeten worden gezet, voor automatisch opladen.

Het systeem werkt door de parkeergarage met de auto te laten communiceren. De chauffeur schakelt het zelfstandig parkeren via zijn telefoon in, waarna het systeem de rest doet.

Betaalbaar

Voor het systeem wordt een combinatie van verschillende camera’s en sensors gebruikt, die zowel de plaats op de weg in de gaten houden en lege parkeerplaatsen zoeken. De gebruikte sensors worden al ingezet bij parkeerhulp-technologie in huidige auto’s. Zo wordt autonoom parkeren bewust betaalbaar gehouden, om de kans op grootschalige productie en ondersteuning van het systeem te vergroten.

In april is het systeem al succesvol getest bij het Duitse Stuttgart Airport. Die resultaten zorgen ervoor dat de technologie in de komende jaren al beschikbaar wordt. De wetenschappers verwachten dat de zelfstandig parkerende auto’s over zo’n tien jaar volledig in de praktijk kan worden ingezet.

Het systeem wordt onder meer betaald vanuit het SPARC-initiatief van de EU. Binnen dat programma investeert de EU in totaal 2,8 miljard euro in Europese technologie, waaronder de robotindustrie.

Wat we over zes jaar van zelfrijdende auto’s mogen verwachten

Robot parkeert auto’s op Duits vliegveld