Nederland gaat particulieren die als chauffeur in dienst zijn bij Uber voor de dienst Uberpop beboeten. Zij maken zich schuldig aan illegaal taxivervoer.

Dat laat de Inspectie Leefomgeving en Transport, onderdeel van het ministerie voor Infrastructuur, woensdag aan NU.nl weten.

Uberpop wordt sinds woensdag getest in Amsterdam. Particulieren kunnen zich aanmelden en na een keuring mogen ze passagiers meenemen. 

Daarmee concurreren ze met normale taxi's die een speciale vergunning hebben. Uberpop is ongeveer twee keer zo goedkoop als een normale taxi.

De dienst is in Nederland echter illegaal, zo oordeelde de Inspectie. Er zal streng worden gehandhaafd tegen particulieren die meedoen. Zij worden gezien als zogeheten snorders.

Uber laat weten dat het gewoon doorgaat met de test van Uberpop in Amsterdam, omdat de dienst meerijden zou betreffen en geen taxivervoer. Dit zegt het bedrijf in een reactie tegenover NOS.

Boetes

Snorders kunnen aanvankelijk een boete van 4.200 euro krijgen en bij herhaling een van 10.000 euro, tot een maximum van 40.000 euro. Ook kan de auto in beslag worden genomen.

Ook Uber zelf is met Uberpop volgens de Nederlandse overheid illegaal bezig. Tegen het bedrijf wordt een proces verbaal opgemaakt.

Nieuwe wet

"Innovatieve ontwikkelingen, zoals de taxidiensten van Uber, worden meegenomen in de evaluatie van de Taxiwet. Die evaluatie vindt dit vanaf dit najaar plaats", aldus een woordvoerder. "Of die evaluatie leidt tot veranderingen in de wet- en regelgeving moet blijken uit de evaluatie zelf."

In diverse Europese en Amerikaanse steden werd Uberpop eerder al verboden. De Nederlandse Eurocommissaris Neelie Kroes sprak zich toen juist uit voor innovatieve diensten als Uber.

Onverzekerd

Bestuurders die toch ritten maken voor Uberpop, zouden naast illegaal ook onverzekerd zijn. Dat zeiden verschillende verzekeringsexperts eerder al tegenover NU.nl. "Waar iedereen aan voorbij gaat is dat je als particulier niet verzekerd bent als je betaald passagiers vervoert", zegt Cor Merkelbag van Taxiverzekering.nl.

Woordvoerder Rudi Buis van het Verbond van Verzekeraars zegt dat veel autoverzekeringen inderdaad geen commerciële ritten dekken. Wel zou de schade van passagiers worden vergoed, al noemde een woordvoerder van ING dit ook een grijs gebied. 

TCA

De Taxicentrale Amsterdam reageerde woensdag sceptisch op de lancering van Uberpop. "Ze proberen iets te doen, een product in de markt te zetten, dat verboden is", aldus directeur Richard van der Veen.

Uber heeft eerder erkend dat het aanbieden van particulier taxivervoer onder de huidige Nederlandse wet niet toegestaan is, maar zei woensdag dat de wet is verouderd en waarschijnlijk wordt gewijzigd.

Van der Veen zegt erop te vertrouwen dat handhavende instanties zullen ingrijpen. "Ik maak me geen zorgen."

Uber: De opkomst van de populaire en controversiële taxi-app

Waarom Nederlandse taxichauffeurs niet tegen Uber protesteren