Vodafone Nederland heeft de omzet, het aantal klanten en de gemiddelde omzet per klant in de afgelopen drie maanden zien afnemen.

Dat laat de provider vrijdag weten bij de presentatie van de cijfers over het eerste kwartaal van het gebroken boekjaar 2014/2015. Dat staat gelijk aan het tweede kalenderkwartaal van 2014.

In de maanden april, mei en juni liep het aantal klanten terug tot 5,243 miljoen mensen; een daling van 1,5 procent in vergelijking met een jaar geleden.

Die daling is volledig het gevolg van de sterke afname van het aantal prepaidklanten (-15,2 procent). Het aantal klanten met een abonnement groeide met 4,8 procent en staat op 3,816 miljoen, maar kon de krimp in prepaid niet compenseren.

De omzet per klant daalde in de afgelopen drie maanden met 1,9 procent naar 25,20 euro. De totale omzet kwam zelfs 4 procent lager uit dan dezelfde periode een jaar geleden en staat op 430,9 miljoen euro. De omzet per klant ligt in Nederland wel hoger dan in alle andere Europese landen waar Vodafone actief is.

Verbruik

Het dataverbruik nam in een jaar tijd toe van 2407 TB naar 4479 TB (+86,1 procent), maar het aantal verstuurde sms’jes kelderde van 635 miljoen in dezelfde periode vorig jaar naar 479 miljoen nu (-24,5 procent).

Ook werd er minder gebeld voor klanten van Vodafone. In het tweede kalenderkwartaal van 2013 ging het nog om 2,989 miljard belminuten terwijl er in het afgelopen kwartaal ‘slechts’ 2,663 miljard minuten werd gebeld (-10,9 procent).

Hoe Vodafone grote storingen wil voorkomen

Bekijk waar Vodafone dit jaar sneller mobiel internet gaat uitrollen