Het van oorsprong Zweedse telecombedrijf Tele2 heeft in Nederland in het tweede kwartaal van dit jaar meer mobiele klanten weten binnen te slepen.

De onderneming kreeg er 27.000 klanten bij, waarmee het totaal uitkomt op 768.000. Een jaar eerder waren dat er 584.000, maakte Tele2 woensdag bekend bij de presentatie van zijn kwartaalcijfers.

De Nederlandse klanten die mobiel bellen met Tele2, leverden het bedrijf 308 miljoen Zweedse kroon (33 miljoen euro) aan omzet op, 36 procent meer dan een jaar eerder. 

Nederland is na Zweden de grootste markt voor Tele2, dat ook actief is als aanbieder van vaste telefonie, internet en televisieaansluitingen. De totale omzet van het bedrijf in Nederland daalde wel, met 8 procent tot 1,3 miljard kroon (140,5 miljoen euro).

Ook de omzet van het gehele concern ging omlaag, van 6,4 miljard kroon (691,9 miljoen euro) in het tweede kwartaal van vorig jaar tot 6,3 miljard kroon (681,1 miljoen euro) in de afgelopen driemaandsperiode. De nettowinst verdubbelde wel ruimschoots tot 818 miljoen kroon (88,4 miljoen euro).

Tele2 heeft zijn verwachtingen voor heel 2014 naar beneden bijgesteld wegens de verkoop van Noorse tak van het bedrijf in het afgelopen kwartaal.