Apple mag in principe zijn winkelindeling in Europa registreren als merk.

Dat heeft het Europees Hof van Justitie woensdag geoordeeld in een prejudiciële uitspraak.

Apple heeft het uiterlijk van zijn winkels al in de Verenigde Staten als merk geregistreed, en wil dit ook in Europa doen. Die aanvraag werd echter in 2013 geweigerd door het Duitse octrooi- en merkenbureau, dat destijds stelde dat een verkoopruimte niet kan worden geregistreerd als merk.

In het hoger beroep, dat werd aangespannen door Apple, is er door de Duitse octrooirechter aan het Europees Hof van Justitie om uitleg van de Europese richtlijnen gevraagd. Het Europees Hof stelt nu dat daar ruimte voor is binnen de Europese richtlijnen. Een tekening van een verkoopruimte, zonder opgave van afmetingen, kan wel degelijk worden geregistreerd als merk.

Hiermee is de zaak nog niet af. Hoewel Apple dus in principe de inrichting van zijn winkels als merk mag registreren, moet er nog wel worden gekeken naar de normale voorwaarden die gelden bij het registreren van een merk.