De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) zou zogenoemde tracking-cookies op zijn honderden sites plaatsen, zonder daar vooraf toestemming voor te vragen.

Dat staat in een rapport van het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP), in bezit van NRC Handelsblad.

Tracking-cookies zijn bestanden die het surfgedrag van de gebruiker bijhouden. Die informatie wordt onder meer gebruikt om gerichter te adverteren.

Nederlandse privacywetgeving stelt dat zulke cookies alleen geplaatst mogen worden na toestemming van de gebruiker. De NPO zou de cookies al plaatsen en activeren voordat de gebruiker akkoord is gegaan.

Eerste bezoek

Volgens het CBP worden cookies al bij het eerste bezoek aan een van de honderden NPO-sites geplaatst. Vervolgens wordt het surfgedrag van de gebruiker op al die sites bijgehouden.

De NPO reageert dat gebruikers niet op persoonlijk niveau worden gevolgd. De publieke omroep zegt enkel het surfgedrag van bepaalden typen mensen bijhouden.

Omdat de cookies alleen het gebruik van NPO-sites bijhouden, is de publieke omroep bovendien van mening dat het helemaal geen toestemming aan de gebruiker hoeft te vragen.

Adverteerders

Het CBP stelt echter dat er door NPO-sites cookies van achttien verschillende advertentienetwerken worden achterlaten. De cookies van adverteerders zouden het surfgedrag van de gebruiker ook buiten NPO-sites kunnen volgen.

Eerder dit jaar meldde het Amsterdamse bedrijf Cookiesfabriek dat 28 procent van de Nederlandse sites tracking-cookies plaatst zonder toestemming van de gebruiker. Sites van onder meer NU.nl, Geenstijl en NRC zouden de privacywet met die cookies overtreden.

'Helft Nederlanders klikt altijd 'akkoord' op cookiemelding'