Mercedes roemt de autonome vaardigheden van zelfrijdende auto's, maar denkt wel dat zulke wagens beter met voetgangers moeten leren communiceren.

Dat meldt het Duitse automerk, dat met experts op het gebied van robots en taal onderzoek doet naar de auto van de toekomst.

Volgens Mercedes is de onderlinge communicatie tussen zelfrijdende auto's al vergevorderd, waardoor bijvoorbeeld ongelukken op de snelweg voorkomen kunnen worden.

Maar autonome auto's kunnen nog niet met voetgangers communiceren zoals chauffeurs van auto's dat doen. Mercedes noemt als voorbeeld een automobilist die een voetganger voorrang verleent door te zwaaien. Zelfrijdende auto's kunnen dat niet.

Taal en gebaren

De experts van Mercedes-Benz denken dat robots een uitgebreide kennis moeten krijgen van menselijke gebaren en non-verbale taal. Die kennis zou een startpunt zijn van waaruit robots mensen kunnen leren begrijpen en hun acties kunnen anticiperen.

Dat wordt door Mercedes getest aan de hand van quadracopters, die enkele menselijke gebaren kunnen herkennen. Aan de menselijke kant is volgens Mercedes overigens ook nieuwe kennis nodig.

Onder meer door films zijn mensen gewend aan het idee van robots met een menselijke vorm. De praktijk is volgens Mercedes anders, in de toekomst zou vrijwel alles in meer of mindere mate een robot kunnen zijn. Daar moeten mensen zich volgens het automerk bewust van worden.

Mercedes en zijn wetenschappers bediscussiëren daarnaast of het voor mensen en robots niet makkelijker is om een nieuwe taal te bedenken, die voor beide partijen makkelijk te begrijpen is.

Volgend jaar ongetrainde Nederlanders in zelfrijdende auto

Google toont zelfrijdende auto zonder stuur