Nederlandse bedrijven lopen binnen de Europese Unie voorop met hun gebruik van Twitter.

Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maandag. 

Bijna 30 procent van de ondernemingen gebruikte vorig jaar blogs of microblogs zoals Twitter. In de hele EU deed gemiddeld slechts 10 procent van de bedrijven dit. Het gebruik van alle vormen van sociale media door bedrijven is in 2013 gegroeid.

Ondernemingen gebruiken het liefst sociale netwerken. Zo'n 46 procent had in 2013 een account bij netwerken zoals Facebook en Linkedin. In 2012 lag dat aantal nog op 35 procent. Een op de tien bedrijven is vorig jaar dus voor het eerst actief geworden op een sociaal netwerk.

Ook heeft ruim een op de vijf bedrijven filmpjes en foto's op sites zoals YouTube geplaatst. Wiki's zijn wat minder populair. Slechts 7 procent van de ondernemingen gebruikt een dergelijke software waarbinnen gezamenlijk webdocumenten bewerkt kunnen worden. 

Zichtbaar

De bedrijven gebruiken sociale media niet alleen om te communiceren met klanten en partners, maar ook om zichbaar te zijn. Zowel in Nederland (76 procent) als binnen de EU, gebruikt de meerderheid sociale media om het imago te beïnvloeden en producten in de markt te zetten.

Bedrijven in Nederland hebben alle soorten sociale media meer gebruikt, dan EU-lidstaten dat gemiddeld deden. Vooral bij het werven van personeel (50 procent) en het samenwerken met andere bedrijven (44 procent) was het verschil met het Europese gemiddelde groot.

Ruim een op de drie bedrijven (36 procent) heeft een formeel beleid voor het gebruik van sociale media. Een jaar eerder gold dat nog voor een kwart van de bedrijven. Daar staat bijvoorbeeld in dat niet iedereen namens het bedrijf mag twitteren of facebooken.