Frankrijk is van mening dat het door domeinextensies als .wine en .vin toe te staan te makkelijk wordt om de restricties aan geografisch gebonden benamingen, zoals champagne, te overtreden.

Dat meldt de Britse krant Financial Times (FT) zondag.

Parijs richt zijn pijlen op de Amerikaanse organisatie Icann, die onder meer verantwoordelijk is voor het maken en toewijzen van domeinnamen voor websites. Die organisatie staat nu nog onder controle van de Amerikaanse overheid, maar die heeft aangegeven vanaf volgend jaar van die verantwoordelijkheid af te willen. Volgens Frankrijk moet er nu een internationale conferentie komen over de hervorming van de organisatie.

Frankrijk zou bij de Europese Commissie al hebben gedreigd dat de klachten over de domeinnamen de onderhandelingen tussen Europa en de VS over een nieuw vrijhandelsverdrag in gevaar kunnen brengen.

Daarbij willen Frankrijk en andere Europese landen vasthouden aan restricties op geografisch bepaalde merken als champagne, roquefort en parmaham.

.beer

De Fransen willen dat Icann, dat staat voor Internet Corporation for Assigned Names and Numbers, onder internationaal toezicht komt te staan. Nationale overheden zouden daarbij een belangrijke stem moeten krijgen in het beleid ten aanzien van bijvoorbeeld de toewijzing van domeinnamen. Dat beleid is volgens Parijs nu volkomen ondoorzichtelijk.

Icann besloot enkele jaren geleden veel restricties op domeinnamen te laten vervallen. Sindsdien zijn zo'n 300 nieuwe extensies goedgekeurd, zoals .beer en .london. Dit beleid stuit op verzet van bedrijven, die vrezen veel geld kwijt te zijn aan opkopen van internetadressen in nieuwe domeinen.

Anderen vrezen juist dat generieke termen onder controle komen van één bedrijf. Zo strijden er volgens FT momenteel 13 partijen, waaronder Google en Amazon, om het domein .app.

Lees ook Nederland internetland: 25 jaar online

Hoeveel internetten Nederlanders ten opzichte van andere Europeanen?