Vorig jaar 38 grote telecomstoringen in Nederland

Er vonden vorig jaar in Nederland 38 grote telecomstoringen plaats waarbij vitale diensten niet beschikbaar waren of er overlast was voor veel klanten.

Dat laat het Agentschap Telecom dinsdag weten in zijn jaarrapport (pdf).

2013 was het eerste volledige kalenderjaar waarover cijfers werden bijgehouden. In de tweede helft van 2012, toen met het registreren van grote storingen begonnen werd, waren er 23 incidenten.

Het Agentschap Telecom gaat nu met de telecomproviders over de bevindingen in gesprek. Zo valt op dat de meeste storingen zich in 2013 voordeden rond juni en juli en rond oktober en november.

"Een mogelijke verklaring hiervoor zou kunnen zijn dat dit de periodes zijn waarin aanbieders veel onderhoud aan hun netwerken uitvoeren. Daarnaast speelt onderhoud sowieso bij de helft van de meldingen een belangrijke rol", aldus het agentschap.

Impact

De helft van de 38 storingen in 2013 trof ruim honderdduizend mensen, van vijf storingen is het aantal getroffen mensen onbekend. Bij zes gevallen werden zelfs meer dan 1 miljoen mensen getroffen. Naast de omvang wordt voor het tellen van de storing ook gekeken of vitale diensten of sectoren getroffen worden en of 112 niet bereikbaar is.

"Het merendeel van de 38 storingen duurde zes uur of minder", schrijft het agentschap. "Eén storing had een forse impact, hierbij konden sommige klanten ruim drie dagen niet van hun mobiele netwerk gebruikmaken." Vermoedelijk gaat het hierbij om de KPN-storing in juli van vorig jaar, toen klanten van de provider niet konden bellen en internetten in het buitenland.

Detailhandel Nederland, een belangenorganisatie die winkeliers vertegenwoordigt, vindt het aantal storingen te hoog, omdat ook betalingsverkeer gebruikmaakt van mobiele netwerken. "Door storingen lopen winkeliers omzet mis en ontstaan er veiligheidsrisico's, doordat consumenten genoodzaakt worden meer met contant geld te betalen", aldus Tom Ponjee van Detailhandel Nederland.

Een woordvoerder van minister Henk Kamp (Economische Zaken) wijst er op dat er wordt gewerkt aan een compensatieregeling bij storingen langer dan 12 uur. Klanten moeten in de toekomst een vergoeding of extra data krijgen.

Drones

De opbouw van het 4G-netwerk gaat volgens het Agentschap Telecom goed. "De consument merkt helemaal niets van de overgang naar de situatie. Iedereen kan gewoon blijven bellen en internetten", aldus de organisatie.

In de toekomst richt het Agentschap zich onder meer op de toenemende populariteit van drones, die met radiogolven worden bestuurd. Storingen zouden mogelijk risico's voor de vliegveiligheid kunnen opleveren.

Het Agentschap deed ook een controle van slimme led-lampen voor thuisgebruik, die draadloos kunnen worden bestuurd. Van zeven onderzochte modellen voldeed geen enkele lamp aan de wettelijke voorschriften, waarna de fabrikanten een waarschuwing hebben ontvangen.

Lees meer over:
Tip de redactie