Opsporingsdiensten hebben over 2013 veertig telefoontaps geplaatst bij klanten van XS4ALL, dat is bijna twee keer zoveel als het jaar daarvoor.

Dat blijkt uit het Transparantierapport 2013 van de telecomprovider. Met opsporingsdiensten worden instanties als politiekorpsen, de Fiscale Inlichten- en Opsporingsdienst en de Sociale Inlichtingen- en Opsporingsdiensten bedoeld.

Het is niet bekend door welke dienst welk verzoek werd ingediend. Bevragingen van de AIVD en de MIVD zijn helemaal niet weergegeven in het rapport, vanwege het staatsgeheim.

In totaal werd er door de opsporingsdiensten 61 keer afgetapt bij XS4ALL. Naast de telefoontaps werd er twintig keer een internetverbinding afgetapt, een maal werd het e-mailverkeer onderschept. Die laatste twee aantallen zijn vergeleken met vorig jaar weinig veranderd.

Klantgegevens

Klantgegevens, zoals bijvoorbeeld NAW-informatie, bankgegevens, telefoonnummers en IP-adressen werden 68 keer opgevraagd, achttien keer minder dan vorig jaar. Verkeersgegevens, bijvoorbeeld over wie met wie mailt en belt, werden negentien keer opgevraagd. Twee keer moest er een kopie van een hele harde schijf worden overhandigd.

XS4ALL moet net als andere providers dagelijks zijn hele klantenbestand doorgeven aan het Centraal Informatiepunt Onderzoek Telecommunicatie (CIOT). Gegevens van minder dan een dag oud kunnen door de opsporingsdiensten direct daaruit worden opgevraagd. Mogelijk worden daar dus nog vaker klantgegevens uit gehaald.

De opvragingen betreffen minder dan 0,03 procent van het klantenbestand, aldus XS4ALL.

Vijf dingen die je moet weten over de Nederlandse geheime diensten