Twitter gaat zich richten op meer landen waar dit jaar verkiezingen plaatsvinden, nadat het een belangrijke rol speelde tijdens de verkiezingen in India, eerder deze maand.

Dat meldt Reuters. Tijdens de verkiezingen in India werkte Twitter nauw samen met politici en mediabedrijven, die tweets zowel offline als online publiceerden.

Twitter wil die strategie nu uitbreiden naar andere ontwikkelende landen die dit jaar naar de stembus gaan, zoals Brazilië en Indonesië.

Vorige week stuurde Twitter zijn belangrijkste politieke strateeg naar Brazilië om de voordelen van Twitter uit te leggen aan de senatoren. Volgens het bedrijf zullen zij waarschijnlijk Twitters video-app Vine gaan gebruiken om korte campagnefilmpjes te maken, nadat dat ook tijdens de campagne in India werd gedaan.

"De ervaring in India kan een model bieden voor ontwikkelende landen. In de Verenigde Staten zal de verzadiging van de sociale media-ruimte, en het gebruik door alle politieke partijen, de voordelen mogelijk teniet doen", aldus Milan Vaishnav van denktank Carnegie Endowment for International Peace. Volgens Vaishnav is het vooral de nieuwigheid die een voordeel kan bieden voor politici.

Vooral de winnaar van de verkiezingen, Narendra Modi, behaalde daar zijn voordeel mee. De nieuwe premier van India, met inmiddels 4,36 miljoen volgers, plaatste onder meer selfies tijdens zijn campagne, en was in het algemeen zeer actief op social media. Tweederde van de Indiase bevoling is jonger dan 35 jaar oud.

De zes beste Twitter-apps voor je smartphone