Google is het meest waardevolle merk ter wereld. Het bedrijf heeft Apple na drie jaar weer ingehaald.

Dat stelt althans marktonderzoeker Millward Brown in zijn jaarlijkse ranglijst (pdf).

Apple stond de afgelopen drie jaar aan de top van de lijst. De vier jaar daarvoor (2007-2010) stond Google bovenaan.

De geschatte waarde van de merknaam Google schoot in het afgelopen jaar met maar liefst 40 procent omhoog naar 115 miljard euro. Volgens Millward Brown zorgen innovaties als Google Glass en Project Loon, de wifi-ballonnen die Google boven afgelegen gebieden wil laten zweven, ervoor dat de waarde van het merk stijgt. 

De waarde van de merknaam Apple daalde in het afgelopen jaar juist 20 procent, stelt Millward Brown. "De innovaties van Apple zijn de afgelopen tijd eerder evolutionair dan revolutionair", zegt Oscar Yuan van het onderzoeksbureau tegen Forbes.

Top 10

1.) Google 158,8 miljard dollar
2.) Apple 147,9 miljard dollar
3.) IBM 107,5 miljard dollar
4.) Microsoft 90,2 miljard dollar
5.) McDonalds 85,7 miljard dollar
6.) Coca Cola 80,7 miljard dollar
7.) Visa 79,2 miljard dollar
8.) AT&T 77,9 miljard dollar
9.) Malboro 67,3 miljard dollar
10.) Amazon 64,2 miljard dollar

Opvallende stijger is het Chinese internetbedrijf Tencent, die op nummer 14 maar liefst zeven plekken hoger staat dan vorig jaar.