De Nederlandse advertentiebemiddelaar YD Display Advertising overtreedt op grote schaal de privacywet, door cookies te plaatsen zonder om toestemming te vragen.

Dat concludeert het College bescherming persoonsgegevens (CBP) dinsdag.

De uitspraak heeft geen directe gevolgen, maar YD zal worden uitgenodigd voor een hoorzitting. Als het bedrijf de wet blijft overtreden, kan uiteindelijk een dwangsom worden opgelegd.

YD gebruikte net als veel andere digitale adverteerders trackingcookies om het surfgedrag van internetgebruikers te volgen, en om zo gericht advertenties aan te bieden. Het bedrijf stelde ook andere advertentienetwerken in staat om dit te doen.

Op sommige websites werd een pixel ingevoegd die contact maakte met de servers van YD. Internetgebruikers konden gebruik maken van een opt-out om geen gerichte advertenties meer te zien, maar dat is wettelijk niet genoeg, oordeelt het CBP.

Maatregelen

YD heeft al enkele maatregelen genomen om de privacy van gebruikers beter te beschermen. De opt-outmogelijkheid zou beter vindbaar zijn gemaakt en de houdbaarheid van tracking cookies is verlaagd van 730 naar 30 dagen. Totdat om toestemming wordt gevraagd voor het plaatsen van cookies wordt de wet echter nog steeds overtreden, aldus het CBP.

Uit onderzoek bleek onlangs nog dat veel Nederlandse websites zich niet houden aan de cookiewet. Op 28 procent van de sites zouden al cookies worden geplaatst voordat hier toestemming voor wordt gevraagd.