Samsung blijft goede zaken doen op de tabletmarkt en heeft inmiddels bijna een kwart van de markt in handen.

Dat blijkt uit nieuwe cijfers van onderzoeksbureau IDC.

De totale markt beleefde in het eerste kwartaal maar een nipte groei van 3,9 procent. Er werden in totaal 50,4 miljoen tablets verscheept naar winkels maar de groei van de markt neemt af.

Samsung deed in het eerste kwartaal goede zaken en wist 11,2 miljoen tablets te verschepen. Fors meer dan de 8,5 miljoen exemplaren van een jaar geleden. De Zuid-Koreaanse fabrikant heeft inmiddels 22,3 procent van de markt in handen. Een jaar geleden was dat nog 17,5 procent en het jaar daarvoor zelfs 11,3 procent.

Deze maand komt Samsung bovendien alweer met de Galaxy Tab 4-lijn. Pas later in het jaar worden nieuwe iPads verwacht.

Apple

Apple doet het minder goed, maar komt ook van een soort monopoliepositie af. Android en in mindere mate Windows winnen aan populariteit. Apple blijft voorlopig echter de grootste fabrikant met 16,4 miljoen verscheepte tablets.

Daarmee heeft de iPad-maker een marktaandeel van 32,5 procent. Een jaar geleden was dat echter nog ruim 40 procent en in het eerste kwartaal van 2012 zelfs 58 procent.

'Uitdagend jaar'

IDC voorspelt "een uitdagend jaar" voor de tabletmarkt omdat de afvlakkende groei te zien is bij alle besturingssystemen en schermformaten. De opkomst van phablets met grote schermen zouden roet in het eten gooien. Ook doen consumenten steeds langer met hun tablets en is er minder interesse in de 2-in-1-producten die zowel als laptop en als tablet gebruikt kunnen worden.

Asus bezet met 5 procent de derde plek, gevolgd door Lenovo met 4,1 procent. Amazon maakt met 1,9 procent marktaandeel de top 5 compleet.

Review: iPad Air is indrukwekkend dun en licht

Review: Gigatablet Samsung Galaxy Note Pro van 12,2 inch