KPN heeft inmiddels meer dan een miljoen klanten die 4G gebruiken. KPN is de eerste Nederlandse provider met een landelijke dekking.

Uit de cijfers over het eerste kwartaal van 2014 blijkt dat het aantal 4G-klanten fors toeneemt. Aan het eind van 2013 waren het er 323.000 consumenten met 4G van KPN. Inmiddels ligt dat aantal bijna twee keer zo hoog op 610.000. Daarnaast zijn er 412.000 zakelijke 4G-gebruikers.

KPN rondde in het eerste kwartaal de uitrol van 4G af en heeft nu landelijke dekking. Volgens ceo Eelco Blok loopt de provider daarmee "ruimschoots voor op de concurrentie". Hij meent bovendien dat de investeringen op de mobiele markt nu naar een lager niveau kunnen.

Dat kan het bedrijf ook wel gebruiken, want in het eerste kwartaal verdampte de winst bijna helemaal. Er bleef uiteindelijk drie miljoen euro over. De omzet steeg met 8 procent naar ruim twee miljard euro.

Mobiele tak

De omzet uit mobiele diensten daalden ondanks de positieve cijfers rond 4G met 12 procent. KPN wist wel 26.000 nieuwe abonnees te trekken met al zijn merken. Desondanks daalde het bedrijfsresultaat voor afschrijvingen (ebitda) van de mobiele tak met 61 procent.

Op de Consumenten Thuis-afdeling gaat het iets beter. Steeds meer klanten nemen het zogeheten ‘triple play’-pakket afnemen waarbij vaste telefonie, internet en televisie in één pakket zitten. Inmiddels heeft 46 procent van de KPN-klanten zo’n pakket vergeleken met 40 procent een jaar geleden. Toch daalde de omzet bij deze afdeling met 1 procent vanwege de lagere inkomsten uit vaste telefonie.

Hoe snel en stabiel is 4G van KPN?