De tabletmarkt is in het eerste kwartaal van 2014 nauwelijks gegroeid. Er werden in totaal 58,5 miljoen exemplaren verscheept.

Dat blijkt uit onderzoek van Digitimes Research.

De tabletmarkt groeide in vergelijking met een jaar geleden met 4,6 procent. Dat is veel minder dan de groeipercentages die vorig jaar werden gerealiseerd. Over heel 2013 groeide de markt met 51,6 procent en in het vierde kwartaal ging het om een groei van 28,2 procent.

Volgens Digitimes raakt de markt verzadigd en heeft vooral Apple last van lagere verkopen. Dat komt overeen met de verkoopcijfers die Apple woensdagnacht zelf bekendmaakte. In het eerste kwartaal gingen er 16,35 miljoen iPads over de toonbank vergeleken met 19,5 miljoen een jaar eerder.

Samsung en Lenovo

De groei van 4,6 procent voor de totale tabletmarkt is volgens Digitimes te danken aan Samsung en Lenovo. Samsung heeft in de eerste drie maanden van 2013 zowel veel high-end als instaptablets verscheept. Het bedrijf introduceerde onder meer de nieuwe Galaxy Pro-tablets van 12,2 inch.

Onderzoeksbureau IDC waarschuwde in maart al voor een afnemende groei op de tabletmarkt in 2014. Over heel het jaar zouden 19,4 procent meer tablets worden verscheept dan vorig jaar. Dat komt onder meer door de verzadiging van de markt en omdat de prijs minder hard daalt.

Later dit jaar worden nog wel nieuwe iPads verwacht en ook een Nexus 8-tablet van Google. Ook andere fabrikanten als Asus, Acer, Samsung en LG komen mogelijk nog met nieuwe tablets.

Wat waren de beste tablets van 2013?

Review: Gigatablet Samsung Galaxy Note Pro van 12,2 inch