Videogames met geweld worden vaak verantwoordelijk gehouden voor agressieve gevoelens bij de spelers, maar gevoelens van frustratie en falen tijdens het spelen zijn eerder de aanleiding voor de agressie.

Dat tonen psychologen van de Amerikaanse University of Rochester deze week aan in het tijdschrift Journal of Personality and Social Psychology. 

Onderzoekers gebruikten speciaal gemaakte games in zes laboratoriumexperimenten waarbij de interface, de bediening en de moeilijkheidsgraad aan te passen was.

De bijna zeshonderd personen speelden de games in verschillende variaties (gewelddadige en niet-gewelddadige) en werden daarna getest op agressieve gedachten, gevoelens of gedragingen.

IJswater

Eén van de experimenten hield in dat een testpersoon een hand in een kom ijskoud water moest houden gedurende vijfentwintig seconden.

De testpersoon werd verteld dat de duur werd bepaald door de voorganger, maar in feite kreeg iedereen dezelfde tijd. Dit om een competitie-element in te bouwen. Daarna moesten de deelnemers willekeurig een simpele of moeilijke versie van het spel Tetris spelen.

Na het spelen van het spel moesten de deelnemers bepalen hoe lang iemand de hand in het koude water moest houden. Spelers die een moeilijke versie van Tetris speelden, wilden dat iemand anders de hand gemiddeld tien seconden langer in het pijnlijk koude water hield, dan zij die de simpele versie speelden.

Frustratie

De onderzoekers zagen steeds hetzelfde patroon tijdens de experimenten, namelijk dat het niet zozeer te maken had met het verhaal of de beelden, maar met hoe goed of slecht iemand was in een spel. Ook de moeite die het kostte om een spel uit te spelen, leidde tot frustratie.

Daarnaast onderzochten de psychologen ook driehonderd enthousiaste gamers om te leren of zij ook dergelijke gevoelens kennen en dat bleek inderdaad zo te zijn: een spel niet de baas kunnen worden, zorgt voor gevoelens van frustratie en beïnvloedt het plezier.

Volgens de onderzoekers is het dan ook te simpel om te stellen dat gewelddadige videogames agressie opwekken.

"Het is een gecompliceerd onderzoeksgebied en mensen hebben een simplistisch beeld," legt hoofdonderzoeker Richard Ryan uit op de nieuwssite ScienceDaily. "Ook niet agressieve spelletjes, zoals Tetris of Candy Crush kunnen mensen agressief maken, zo niet agressiever."

Hoeveel Nederlanders hebben een gameverslaving?