Facebook heeft het nieuwe ontwerp van de nieuwsfeed, die het vorig jaar presenteerde, geschrapt omdat de prestaties niet goed waren op oudere computers.

Dat schrijft Julie Zhuo, een van de ontwerpers van Facebook, op Medium.

In maart 2013 kondigde Facebook grote veranderingen voor de nieuwsfeed aan, met onder meer grotere foto's en meer informatie over artikelen die door vrienden zijn geplaatst.

Nadat een fractie van de Facebook-gebruikers die layout te zien had gekregen, werd de uitrol echter weer stopgezet. 

Advertenties

Ontwerper Dustin Curtis claimde op zijn blog dat de nieuwsfeed juist té goed presteerde. Gebruikers zouden minder tijd op andere pagina's doorbrengen en Facebook zou daardoor advertentie-inkomsten mislopen.

Volgens Zhuo van Facebook is daar niets van waar. Zij schrijft dat het nieuwe ontwerp niet goed werkte op schermen met lage resoluties, zoals kleine netbooks.

"Het oude design dat we vorig jaar testten zou juist positief zijn geweest voor de omzet. Maar dat is geen reden om een slechter ontwerp uit te rollen", aldus Zhuo.

Vanaf deze maand krijgen Facebook-gebruikers alsnog een nieuw ontwerp te zien, dat een minder radicale verandering is dan het eerder voorgestelde design. Foto's zijn nog steeds een stuk groter, maar de linker- en rechterbalk naast updates van vrienden zijn grotendeels gelijk gebleven.

Vijf dingen die je moet weten over Facebook