Yahoo zou aan een videodienst werken die de concurrentie met Google's Youtube zou moeten aangaan.

Ook zou het bedrijf populaire videomakers proberen weg te kapen bij Youtube, meldt Recode op basis van bronnen die dicht bij de situatie zouden staan.

Yahoo zou met zijn videosite willen inspelen op een veelgehoorde klacht onder professionele videomakers. Die klagen dat ze op Youtube te weinig geld verdienen met hun video's.

Yahoo zou een hogere vergoeding beloven, uit reclames of door een vast tarief af te spreken.

Professionele video

De nadruk van de videosite van Yahoo zou op professionele video's liggen. Eerder bracht Yahoo in de VS al de app Yahoo Screen uit, met daarin video's van onder meer Comedy Central en Saturday Night Live.

Yahoo zou de nieuwe videodienst op eenzelfde manier willen profileren, maar dan met de video's van bekende Youtube-sterren. Ook zou Yahoo met grote televisiezenders in gesprek zijn. De videodienst van Yahoo zou in de komende maanden beschikbaar moeten komen.

Yahoo zou de dienst na een jaar mogelijk verder openstellen, zodat net als bij Youtube iedereen video's kan uploaden. Vorige week werd populaire Youtube-filmproducent Maker Studios nog voor 500 miljoen dollar door Disney opgekocht.

De populairste community-video's op Youtube van 2013

De populairste Youtubevideo's van 2013 in Nederland