Traditionele horlogemakers hebben tot dusver weinig zin om samen te werken met techgiganten als Google, Apple en Samsung, met oog op de opkomende markt voor slimme horloges.

Traditionele, Zwitserse horlogefabrikanten zijn volgens de Financial Times erg in trek bij de grote techbedrijven, die volgens de krant horlogefabrikanten weg proberen te halen bij moederbedrijven als Swatch en LVMH.

"We hebben meerdere gesprekken gevoerd, nooit op ons eigen initiatief, met ongeveer elke speler in de techwereld", aldus Swatch-ceo Nick Hayek tegenover de krant.

"We zien geen enkele reden waarom we zo'n samenwerking aan zouden moeten gaan." Het intellectuele eigendom van Swatch, zoals het design en accuduur, hebben wat Hayek betreft prioriteit. LVMH-baas Jean-Claude Biver beschuldigt Apple er bovendien van personeel te recruteren: "Ik heb de mails met eigen ogen gezien," aldus Biver.

Android Wear

Vrijwel alle grote techbedrijven werken momenteel aan een slim horloge, of heeft er al een op de markt. Zo kondigde Google vorige week Android Wear aan, een besturingssysteem specifiek bedoeld voor zogenoemde wearables zoals smartwatches.

Verschillende makers van Android-telefoons zoals LG, Motorola en Samsung hebben al aangegeven Android Wear te steunen. Apple lijkt bezig te zijn met de ontwikkeling van de iWatch, en Samsung maakt net als Sony al langer smartwatches.

Hands-on: De meest opmerkelijke smartwatches van CES

Wat weten we al van de iWatch?